Tematem tej lekcji będzie rekurencja i ciąg Fibonacciego. Napiszemy program w Javie który oblicza ten ciąg za pomocą rekurencji. Na początku tego filmu wytłumaczymy czym jest ciąg Fibonacciego, potem spojrzymy na kod programu który oblicza ciąg i na samym końcu za pomocą slajdów wyjaśnimy kilka kwestii na temat tego jak rekurencja działa w tym programie.

Ciąg Fibonacciego

Czym jest ciąg Fibonacciego? Jest to ciąg liczb które są ułożone w następujący sposób. Pierwsza liczba jest równa 0, druga jest równa 1. Każda następna liczba jest sumą tych dwóch poprzednich. Oto jak wygląda pierwsze kilka liczb z ciągu Fibonacciego:

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34

Rekurencja i ciąg Fibonacciego

Program który mamy w tej lekcji zawiera jedną rekurencyjną metodę która przyjmuje jako argument jedną liczbę całkowitą. Wewnątrz tej metody mamy funkcję IF. Ta funkcja sprawdza czy argument jest równy 0 i jeśli tak to metoda zwraca 0. Jeśli argument jest równy 1 to metoda ma zwrócić 1. Jeśli nasz argument jest inną liczbą to nasza metoda ma odwołać się so siebie samej dwa razy. W tym pierwszym odwołaniu zmniejszamy wartość argumentu o 1 a w drugim odwołaniu zmniejszamy wartość o 2. W ten sposób rozbijamy naszą rekurencję na dwie części.

Rekurencja i ciąg FibonacciegoDalsze lekcje z programowania w Javie

Ta lekcja jest ostatnią lekcją gdzie poruszamy rekurencje. Jeżeli chcesz nauczyć się więcej na temat rekurencji to zachęcam Ciebie abyś zainwestował w nasz kurs Java dla średnio-zaawansowanych. Znajdziesz tam kilka ćwiczeń które pomogą Ci potrenować pisanie programów które używają rekurencje. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego kursu i ćwiczeń to kliknij tutaj.

Umiejętność pisania metod rekurencyjnych jest bardzo przydatna. Czasami możemy się znaleźć w sytuacji gdzie napisanie metody w sposób tradycyjny jest skomplikowany i użycie rekurencji może ułatwić nam zadanie.

W następnych lekcjach będziemy już uczyć się innych kwestii związanych z programowaniem w Javie. Nauczysz się między innymi jak stworzyć graficzny interfejs za pomocą biblioteki Swing. Aby przejść do następnej lekcji to kliknij tutaj.

  • Brak produktów w koszyku.